تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان
معرفی خودروازهروجه


سیستم های سوخت رسانی

آشنایی باسیستم های سوخت رسانی

سیستم سوخت رسانی (شکل 1) مخلوط قابل احتراق هوا- سوخت را به سیلندر ها می رساند. این مخلوط در موتور می سوزد و توان تولید می کند.

آرایش اجزای سیستم سوخت رسانی از نوع سوخت پاشی (انژکتوری)

شکل 1

سیستم سوخت رسانی از دو سیستم کوچکتر یا فرعی تشکیل می شود: سیستم تامین سوخت و سیستم اندازه گیری سوخت. وظیفه سیستم تامین سوخت رساندن سوخت از باک به سیستم اندازه گیری سوخت است. در سیستم اندازه گیری سوخت برای «اندازه گیری» سوخت مورد نیاز از کاربراتور یا سوخت پاش استفاده می شود. سوخت اندازه گیری شده، با هوای ورودی به موتور از طریق منیفولد یا سیستم ورود هوا مخلوط می شود و مخلوط هوا- سوخت را تشکیل می دهد.

انواع سیستم های تامین سوخت

سیستم های سوخت رسانی اتومبیل های بنزینی بر دو نوع است: سیستم کاربراتوری و سیستم سوخت پاشی (انژکتوری). این سیستم ها را بر حسب نوع وسیله اندازه گیری مقدار سوخت دسته بندی می کنند. هر دو نوع سیستم شامل باک، شاخص  تراز سوخت، پمپ بنزین، لوله های بنزین، صافی بنزین، میله بندی گاز و دریچه گاز است.

هر دو سیستم، به استثنای نحوه اندازه گیری مقدار سوخت، از بقیه جهات اساسا مانند هم کار می کنند. باک محل ذخیره بنزین است. پمپ بنزین سوخ را از باک می کشد و پس از گذراندن از صافی به کاربراتور یا سوخ پاش ها می رساند. هوا کش هوای ورودی به موتور را از گرد و غبار پاک می کند. دریچه گاز مقدار هوای ورودی به منیفولد را تنظیم می کند. سپس منیفولد هوا (یا مخلوط سوخت- هوا) را سیلندر ها می رساند.

باک

باک (شکل 2) از فلز یا پلاستیک ساخته می شود. باک معمولا در قسمت عقب خودرو قرار دارد. لوله خروجی که بنزین را از باک به موتور می رساندبه لوله ورودی بنزین متصل است. این لوله معمولا بخشی از فرستنده درجه بنزین یا مجموعه پمپ بنزین / واحد فرستنده است. این لوله تقریبا تا ته باک ادامه دارد.

باک با پمپ بنزین برقی

شکل 2

بخار بنزین خروجی از باک هوا را آلوده می کند. برای کمک به جلوگیری از نشت بخار بنزین، اغلب خودرو ها یک سیستم کنترل آلایندگی تبخیری دارند. لوله بخار بنزین از بالای باک تا مخزن زغال چوب (شکل1) کشیده شده است. زغالی مه در این مخزن قرار دارد بخار بنزین درون لوله را جذب می کند و آن را به موتور باز می گرداند تا بسوزد.

در شکل 3 نوعی سر لوله تحویل بنزین نشان داده شده که بخار بنزین را باز یابی می کند. این نوع سر لوله مانع پخش بخار بنزین در هوا، در هنگام پر کردن باک خودرو، می شود. وقتی سر لوله وارد دهانه باک می شود درزبندی که روی سر لوله نصب شده است با در باک جفت می شود. همچنان که بنزین مایع وارد باک می شود، بخار بنزین درون باک را از طریق درزبند به شیلنگ بخار گیر می رساند که بخشی از سر لوله تحویل بنزین است. این شیلنگ بخا را به مخزن جایگاه فروش باز می گرداند.

سر لوله تحویل سوخت از نوعی که بخار را بازیابی می کند.

شکل 3

درِ باک

بیشتر خودروهایی که سیستم کنترل آلایندگی تبخیری دارند به درِ باک مخصوصی مجهزند(شکل 4). این نوع در، یک شیر فشار شکن و یک شیر خلا شکن دارد. وقتی فشار در باک افزایش می یابد شیر فشار شکن باز می شود. اگر در باک خلا ایجاد شود شیر خلا شکن باز می شود و هوا وارد باک می کند. گاهی این عمل در حین کار کردن موتور و خروج بنزین از باک انجام می شود.

در باک با شیرهای فشار شکن و خلا شکن

شکل 4

بعضی از در های باک شیر یک طرفه دارند(شکل 5). در صورتی که خودرو واژگون شود یا معلق بزند این شیر مجرای باک را می بنند و مانع نشت بنزین و آتش سوزی در هنگام تصادف می شود.

در باک مجهز به شیر یک طرفه

شکل 5

پمپ بنزین

پمپ بنزین سوخت را از باک می کشد و آن را به کاربراتور یا سوخت پاش (انژکتور) می رساند. پمپ بنزین بر دو نوع است : برقی و مکانیکی. در بیشتر سیستم های سوخت رسانی کاربراتوری از پمپ بنزین مکانیکی استفاده می شود، اما سیستم های سوخت پاشی (انژکتوری) یک یا دو پمپ بنزین برقی دارند.

در موتور های سوپاپ رو، پمپ بنزین مکانیکی را معمولا در بغل بدنه موتور نصب می کنند.. لنگ واقع روی میل سوپاپ پمپ بنزین را به کار می اندازد. لنگ چرخان ( یا میله فشار دهنده سوار بر آن) انگشتی را بالا و پایین می برد (شکل 6). این انگشتی دیافراگمی را خم 

می کند تا عمل تلمبه زنی را انجام دهد.

پمپ بنزین مکانیکی که به وسیله لنگ روی میل سوپاپ به کار می افتد

شکل 6

در بعضی از موتور های میل سوپاپ رو، پمپ بنزین مکانیکی در کنار سر سیلندر نصب می شود.  لنگ روی میل سوپاپ از طریق میله فشار دهنده کوتاه انگشتی پمپ بنزین را به کار می اندازد.

لوله بخار برگردان

پمپ بنزین فقط می تواند بنزین مایع را جا به جا کند. اگر بنزین در پمپ تبخیر شود ممکن است بنزین دچار قفل گازی شود.بسیاری از سیستم های سوخت رسانی کاربراتوری، برای جلوگیری از تشکیل بخار بنزین، لوله بخار برگردان دارند. این لوله از پمپ بنزین یا صافی تا باک کشیده می شود. هر گاه در پمپ بنزین بخار تشکیل شود از طریق این لوله به باک باز می گردد.

در بعضی خودروها، بین پمپ بنزین و کاربراتور، یک بخار گیر وجود دارد. بخار موجود در لوله بنزینی که به کاربراتور می رود، در بالای صافی بخار گیر جمع می شود. سپس این بخار از طریق لوله بخار برگردان به باک بنزین باز می گردد.

پمپ بنزین برقی

در پمپ بنزین برقی از یک الکتروموتور یا سولنوئید برای تلمبه زنی استفاده می شود. در پمپ بنزین برقی دو حسن دارد. اول اینکه به محض باز شدن سوئیچ می توان بنزین را به موتور رساند. دوم اینکه در پمپ بنزین برقی همیشه می تواند بیش از نیاز موتور به آن بنزین برساند.

در پمپ بنزین برقی بر دو نوع اند: تو باکی و تو راهی. در بعضی از خودرو ها هر دو نوع پمپ وجود دارد. هر دو نوع پمپ سوخت را با فشار به موتور می رسانند. در نتیجه بخار بنزین تشکیل نمی شود. بیشتر خودرو ها پمپ تو باکی دارند (شکل 7) که داخل باک بنزین قرار دارد. این نوع پمپ بنزین معمولا روی زیر شاسی یا شاسی، در نزدیکی باک و در عقب خودرو نصب می شود.

پمپ بنزین برقی نصب شده در باک

شکل 7

پمپ بنزین  با جا به جایی مثبت در هر بار چرخش مقدار معینی مایع را تلمبه می کند. وقتی این پمپ بنزین به کار می افتد، سرعت چرخش آرمیچر آن به 4500 دور در دقیقه می رسد. پروانه متصل به پمپی که در لوله ورودی بنزین قرار دارد نقش بخار گیر را بازی می کند، ضمن آنکه پیش خورانی پمپ پره ای- غلطکی پر فشار را نیز برعهده دارد.

جریان برق مورد نیاز بسیاری از پمپ بنزین های برقی از طریق رله پمپ بنزین تامین می شود(شکل 8). این رله را کامپیوتر موتور یا رله کنترل سیستم انتقال کنترل می کند. وقتی سوئیچ بسته است، مدول کنترل سیستم انتقال رله را می بندد. در نتیجه جریانی به پمپ می رسد که سیستم سوخت رسانی را تحت فشار قرار می دهد. پس از استارت زدن، مدار برق از طریق کلید فشار روغن بسته می ماند. اگر موتور خاموش شود، فشار روغن کم شود، یاسوئیچ را ببندیم، پمپ بنزین از کار می افتد. در بعضی خودرو ها، وقتی سیستم جرقه زنی از کار بیافتد، مدول کنترل سیستم انتقال، پمپ بنزین را از کار می اندازد.

نمودار سیمکشی پمپ بنزین برقی

شکل 8

مدار برق پمپ بنزین ممکن است کلید لختی هم داشته باشد(شکل 9). اگر خودرو تصادف کند یا واژگون شود، ضزبه ای که به خودرو وارد می شود و ساچمه کلید لختی را از جای خود بیرون می آورد. در نتیجه کلید باز می شود و پمپ بنزین از کار می افتد و احتمال آتش سوزی کاهش می یابد. در بعضی از خودروها یک چراغ قطع بنزین روی داشبورد هست که در صورت باز شدن کلید لختی روشن می شود.

محل و ساختمان کلید لختی

شکل 9

صافی بنزین

در سیستم های سوخت رسانی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به لوله بنزین، از صافی استفاده می شود.بدین ترتیب می توان از گرفتگی مجراهای کاربراتور و سوخت پاش ها جلوگیری کرد. بیشتر خودرو ها دست کم دو صافی بنزین دارند. یک صافی به لوله ورودی بنزین در ته باک متصل می شود(شکل 7). صافی دیگر بین باک و کاربراتور یا سوخت پاش نصب می شود. بیشتر این صافی ها از نوع توراهی قابل تعویض با فیلتر کاغذی یا سرامیکی اند. دو سر صافی شیلنگ خور یا مهره خور است. صافی بنزین توراهی مخزنی در بسیاری از موتور هایی که با سوخت پاش کار می کنند ( موتور های انژکتوری) نصب می شود. این نوع صافی معمولا روی زیر شاسی یا بدنه خودرو، در نزدیکی باک نصب می شود. در بعضی از خودرو هایی که با سیستم سوخت پاشی کار می کنند، صافی بنزین در محفظه موتور قرار دارد.

در بیشتر خودرو هایی که با سیستم سوخت پاشی کار می کنند صافی سومی هم مشاهده می شود. یک توری سر راه هر یک از ورودی های منتهی به سوخت پاش ها نصب می شود.

صافی های بنزین در موتور های کاربراتوری کوچکتر اند و به کاربراتور پیچ می شوند. یا در پمپ بنزین مکانیکی نصب می شوند. بعضی از صافی های بنزین آهن ربایی دارند که می تواند ذرات فلزی موجود در بنزین را جذب کند.

مکش هوا و توزیع مخلوط هوا- سوخت

هوا کش

هوا از طریق دستگاه هواکش یا سیستم تامین هوا وارد موتور می شود.

در هر 1600 کیلومتر ( 1000 میل) در حدود 2800 متر مکعب(100000 فوت مکعب) هوا وارد موتور می شود. پیش از ورود هوا به موتور باید ذرات گرد و غبار را از آن جدا کرد. در غیر اینصورت موتور دچار سایش می شود و صدمه می بیند. هوا، پیش از ورود به موتور، از هواکش می گذرد(شکل 11).

هواکش با فیلتر صفحه ای و حلقه ای

شکل 11

در داخل هواکش یک فیلتر حلقه ای یاصفحه ای قابل تعویض وجود دارد. این فیلتر از کاغذ پیله دار مخصوص یا موار دیگر ساخته می شود(شکل12). وقتی هوا از فیلتر می گذرد، فیلتر ذرات گرد و غبار آن را می گیرد.

ساختمان فیلتر

شکل12

در بعضی از موتور ها هواکش مستقیما روی کاربراتور یا بدنه دریچه گاز نصب می شود. در بعضی موتور های دیگر از هواکش دور از موتور استفاده می شود. هواکش های دور از موتور به وسیله شیلنگ یا لوله به سیستم تامین هوا نتصل می شوند.

هواکش سروصدای ناشی از ورود هوا را نیز کاهش می دهد. این سروصدا در نتیجه باز و بسته شدن سوپاپ بنزین ایجاد می شود. بعضی هوا کش ها یک ونتوری تنظیم دارند که در داخل پوسته هواکش نصب شده است.(شکل 11 ب) تا سروصدای ناشی از ورود هوا را کاهش دهد. هواکش های دیگر به یک صدا خفه کن مجهزند. صدا خفه کن لوله یا محفظه ای است که امواج صوتی خاصی تولید می کند که سروصدا را خنثی می کند. این سیستم را سیستم تنظیم هوای تنظیم شده می نامند. هواکش به عنوان شعله بند هم عمل می کند تا در صورت پس زدن شعله از طریق سیستم ورود هوا با آن مقابل کند. هر گاه هواکش سر جای خود نباشد ممکن است از جای آن شعله بیرون بزند و موتور آتش بگیرد.

هواکش ترموستاتی

هواکش ترموستاتی در بسیاری از موتورهای با هواکش طبیعی که کاربراتور یا سیستم سوخت پاشی از طریق بدنه دریچه گاز دارند یافت می شود. در این نوع هواکش از گرمای منیفولد دود برای گرم کردن هوای ورودی به هواکش، وقتی موتور سرد است، استفاده می شود. در نتیجه بنزینی که کاربراتور یا سوخت پاش ها به موتور می رسانند سریعتر تبخیر می شود. بنا بر این موتور در مرحله گرم شدن می تواند با مخلوط هوا- سوخت فقیر تری کار کند. در این حالت عملکرد و راندن پذیری موتور سرد بهبود می یابد. راندن پذیری یعنی آن دسته از مشخصه های عملیاتی موتور که مورد توجه رانندگان معمولی است.

در شکل 13 طرز کار هواکش ترموستاتی نشان داده شده است.

هواکش تروستاتی نصب شده روی موتور و طرز کار آن

شکل 13

فنر ترموستاتی واقع در حسگر دما در برابر دمای هوای ورودی به هواکش واکنش نشان می دهد. وقتی هوا سرد است، فنر شیر هواگیری را می بندد. در نتیجه مکش منیفولد بنزین به موتور مکشی اعمال می شود. این موتور شیر یا دریچه تنظیم هوا را بالا می برد ومانع ورود هوا از طریق لوله هوای تازه می شود. اکنون همه هوایی که وارد موتور می شود باید از گرمکن نصب شده واقع در بالای منیفولد دود عبور کند.

وقتی موتور گرم می شود دمای محفظه زیر کاپوت افزایش می یابد. وقتی وا به اندازه کافی گرم شد، حسگر دما شیر هواگیری را باز می کند. در نتیجه خلا اعمالی به موتور مکشی قطع می شود. در این حالت فنر که در موتور مکشی قرار دارد دیافراگم را به پایین فشار می دهد؛ در نتیجه شیر تنظیم هوا پایین می آید و لوله هوای گرم را می بندد. اکنون همه هوایی که وارد هواکش می شود از لوله هوای تازه می گذرد.

ممکن است در حین افزایش دمای محفظه زیر کاپوت، هوا به اندازه ای گرم نشود که دریچه کاملا باز شود. در این حالت موتور مخلوطی از هوای گرم و سرد دریافت می کند. مقداری از هوای سرد زیر کاپوت، همراه با هوای گرم عبور کرده از گرمکن وارد موتور می شود.در موتور های دیگر از یک گرمکن برقی در زیر کاربراتور یا بدنه دریچه گاز، یا منیفولد بنزین برای پیش گرم کردن هوای ورودی استفاده می شود.گرمکن برقی را می توان از طریق کامپیوتر موتور یا مدول کنترل سیستم انتقال کنترل کرد.

بدنه دریچه گاز

در موتور های شمع دار مقداری هوای ورودی به موتور را عمدتا راتتده، از طریق فشار دادن پدال گاز، کنترل می کند. پدال گاز از طریق میله بندی یا سیم به دریچه گاز، واقع در بدنه دریچه گاز، متصل است(شکل14). این مکانیسم وسیله کنترل هوا در همه موتور های شمع دار، اعم از کاربراتوری و سوخت پاشی ( انژکتوری) است. با فشردن پدال گاز دریچه گاز باز می شود، سپس هوای بیشتری از طریق هواکش وارد منیفولد بنزین می شود.

با فشردن پدال دریچه گاز باز می شود

شکل 14

دریچه گاز همیشه مکانیکی بوده است. اما بعضی از خودروها دریچه گاز با کنترل الکترونیکی یا «سیستم محرک سیمی» دارند(شکل 15). این سیستم معمولا بخشی از سیستم کنترل کشش است که در خودروهایی به کار می رود که ترمز قفل نشو  (ABS)دارند. سیستم ترمز قفل نشو، مانع از قفل شدن چرخ ها (ترمز ها) در هنگام ترمز گیری می شود. سیستم کنترل کشش از بکسووات کردن خودرو در هنگام گاز دادن جلوگیری می کند.

سیستم کنترل الکترونیکی دریچه گاز

شکل 15

در شکل 15 نوعی سیستم کنترل الکترونیکی دریچه گاز مشاهده می شود. در این سیستم، حسگر وضعیت پدال، محل پدال را به مدول الکترونیکی اطلاع می دهد. حسگر وضعیت دریچه گاز مدول کنترل الکترونیکی را از وضعیت دریچه گاز مطلع می کند. مدول کنترل الکترونیکی با استفاده از این اطلاع و اطلاعات دیگر، گشودگی مناسب دریچه گاز را محسبه می کند. سپس سیگنال هایی به یک موتور کوچک، یا کارانداز دریچه گازمی فرستد تا، بسته به نیاز، دریچه گاز را باز و بسته کند. این کار انداز روی بدنه دریچه گاز نصب می شود.

منیفولد بنزین

منیفولد بنزین (شکل های 16 و 17) قطعه ای ریختگی یا مجموعه ای از لوله ها با چند گذرگاه یا مجراست. این مجرا ها هوا یا مخلوط هوا- سوخت را از دریچه گاز دریافت می کند و آن را به دریچه های بنزین در سر سیلندر می فرستد. در موتور های مجهز به سیستم سوخت پاشی از دریچه بنزین، این منیفولد فقط هوا حمل می کند.(شکل18).

سیستم سوخت رسانی کاربراتوری ساده شده

شکل ١۶

سوخت پیش از عبور هوا از سوپاپ بنزین به سیلندر وارد می شود

شکل ١٨

سر سیلندر یک موتور شش سیلندر

شکل ١٧

در این نوع موتور، وقتی هوا به دریچه می رسد، سوخت درون آن پاشیده می شود. در موتور هایی که کاربراتور دارند(شکل 16) یا ار سیستم سوخت پاشی در بدنه دریچه گاز (شکل 19) استفاده می کنند، وقتی هوا یه منیفولد بنزین می رسد سوخت با آن مخلوط می شود. مخلوط هوا - سوخت از طریق مجراهای منیفولد به دریچه بنزین می رسد. معمولا مجراها را تا حد امکان کوتاه می سازند و سعی می کنند کنچ های تیز نداشته باشد.

سیستم ساده شده سوخت پاشی در دریچه گاز

شکل 19

وقتی فقط هوا در این منیفولد جاری است، وشکلی از لحاظ توزیع سوخت وجود ندارد. منیفولد بنزین ممکن است شکل های مختلفی داشته باشد و مجراهای آن تنظیم شده باشند.

در موتور های خورجینی منیفولد بنزین بین دو ردیف سیلندر قرار دارد. در بعضی از موتور های راست منیفولد های بنزین و دود در دو طرف سر سیلندر قرار دارند. در سایر موتور های راست هر دو منیفولد در یک طرف سر سیلندر قرار دارند.

در بعضی  موتور ها منیفولد های بنزین دو تکه و از جنس آلومینیوم ریختگی ساخته می شوند . وقتی دریچه گاز باز می شود هوا وارد محفظه هوا (اتاق آرامش) می شود. سپس هوا از طریق مجراهای اولیه و منیفولد زیری به دریچه های بنزین سرسیلندر می رسد. در بعضی موتور ها، محفظه هوا و مجراها جدا از یکدیگرند. آنها به منیفولد بنزین متصل می شوند.

توزیع مخلوط هوا - سوخت

منیفولد بنزین که مخلوط هوا - سوخت از آن عبور می کند ممکن است در توزیع این مخلوط مشکل داشته باشد. در حالت ایدئال، مقدار و غلظت مخلوط هوا- سوختی که به ر سیلندر می رسد برابر است. اما معمولا سیلندر های واقع در دو سر منیفولد مخلوط غنی تری دریافت می کنند(شکل 21).

الگوی توزیع مخلوط هوا- سوخت

شکل 21

درمنیفولد بنزین هوا به راحتی از پیچ ها و مجراهایی با شکل های مختلف می گذرد. اما هوای ورودی، حاوی قطره های نسبتا سنگین سوخ مایع است(شکل21)، مگر آنکه سوخت کاملا تبخیر شود. لختی مانع پیچیدن این نوع قطره ها در پیچ و خم های منیفولد، همراه جریان مخلوط هوا- سوخت، می شود. قطره های سوخ مسیر کم و بیش مستقیمی را می پیمایند تا به انتهای منیفولد برسند. سپس گرد هم جمع می شوند و حوضچه ای تشکیل می دهند.

مخلوط هوا - سوختی که از کنار این حوضچه می گذرد مقداری از بخار سوخت را جذب می کند. درنتیجه مخلوطی که به سیلندر های کناری می رسد غنی تر است و سیلندر های میانی مخلوط فقیر تری دریافت می کنند. پس از گرم شدن منیفولد بنزین توزیع سوخت یکنواخت تر می شود. در این حالت مخلوط هوا- سوخت حاوی قطره های کمتری است زیرا بخش عمده سوخت تبخیر می شود. مشکل توزیع نا یکنواخت هوا - سوخت یکی از دلایل افزایش استفاده از سیستم سوخت پاشی در دریچه بنزین در موتور های شمع دار است.

منیفولد بنزین تنظیم شده و سیستم هواکشی واداشته متغیر

منظور از تنظیم منیفولد، طراحی مجراهای منیفولد با اندازه و طول مناسب برای ایجاد بالاترین فشار ممکن در سیلندر، هنگام بسته بودن سوپاپ بنزین است. مثلا هر گاه مجراها نسبتا طویل باشند ممکن است سیلندر را بهتر پر کنند و بازده حجمی افزایش یابد.

منیفولد تنظیم شده با استفاده از باز و بسته شدن سوپاپ های بنزین اثر «کوبه» ایجاد می کند. وقتی سوپاپ بنزین باز می شود، هوا یا مخلوط هوا- سوخت به درون سیلندر جریان می یابد. وقتی سوپاپ بسته می شود جریان قطع می شود. اما لختی هوا یا مخلوط هوا- سوخت سبب تداوم حرکت آنها می شود. در نتیجه پشت سوپاپ بسته انبار یا کوبیده می شود. اگر در همین حین سوپاپ بنزین باز شود، مخلوط بیشتری با فشار وارد سیلندر می شود و درنتیجه توان موتور افزایش می یابد. تنظیم منیفولد بنزین در دورهای بالای موتور بیشترین تاثیر را دارد.

در بعضی موتور های چهار سوپاپی با سیستم سوخت پاشی در دریچه بنزین، از سیستم هواکشی واداشته متغیر برای بهبود عملکرد در دورهای پایین استفاده می شود(شکل 22). در این سیستم به هر سیلندر دو مجرا اختصاص می یابد. مجرای بلند یا مجرای اولیه برای دورهای پایین تنظیم میشود. مجرای کوتاه یا مجرای ثانویه برای دورهای بالا تنظیم میشود. در هر مجرای تنظیم شده برای دور بالا یک دریچه گاز کنترل شونده به وسیله کامپیوتر وجود دارد. این دریچه تا هنگامی که دور موتور به حدود 4000 دور در دقیقه برسد بسته می ماند. پس از آن دریچه باز می شود و مخلوط هوا- سوخت از هر دو مجرا به سیلندر ها می رسد. در نتیجه توان و جواب گویی موتور افزایش می یابد.

سیستم واکشی واداشته متغیر

شکل 22

مکاترونیک خودرو*1* ۱۶ مهر ۹۵ ، ۰۸:۳۸ ۲ ۰ ۱۶۱۵

نظرات (۲)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

معنی این وب مکانیسم الکترونیک میباشدودرخودرواین مکانیسم به کاربرده شده است...
دراین وب بصورت تخصصی به دروس مربوط رشته مکانیک خودرووبرق ودیگرقطعات تشکیل دهنده خودرومیپردازد.
پیش نیازهای خواندن سایت:
1-دوست داشتن این رشته
2-اطلاعات حداقلی مکانیکی
3-زبان انگلیسی نسبتاخوب
4-قدرت حل مسائل ریاضی


دنبال کنندگان بیانی
طبقه بندی موضوعی