تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان
معرفی خودروازهروجه


کار تسمه تایم چیست وچه زمان باید ان راتعویض کرد

Image result for ‫تسمه چیست تحقیق‬‎

آیا به صورت دقیق میدانید کار تسمه تایم در خودرو چیست و چه زمانی باید آن را تعویض نمود؟آیا میدانید پاره شدن تسمه تایم چه عواقب سنگینی در پیش دارد؟به شما پیشنهاد می‌کنیم این مقاله که سایت خرید و فروش خودرو جوکار در مورد یکی از مهم ترین لوازم مصرفی ماشین که تسمه تایم نام دارد آماده کرده است را با دقت بخوانید تا از پاره شدن تسمه تایم خودرویتان جلوگیری کنید.

در مقاله قبل راه کار هایی را برای کمتر بنزین مصرف کردن ارائه دادیم و در این مقاله قصد داریم تا در مورد عملکرد تسمه تایم و زمان تعویض آن و عواقب پاره شدن تسمه و ... بپردازیم.

 

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم تسمه تایم چیست و عملکرد آن چگونه است؟

تسمه تایم  وسیله یا بهتر است بگویم تسمه ای است که میل لنگ خودرو را به میل سوپاپ ها متصل می‌کند و وظیفه ی هماهنگ کردن حرکت آن ها را دارد.میل لنگ خودرو به وسیله ی تسمه تایم میل سوپاپ ها را به چرخش درآورده و می‌چرخاند و کنترل آن‌ها را بر عهده دارد.محل قرار گیری میل سوپاپ در خودرو های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد ولی در اکثر خودرو ها این قطعه در سر سیلندر خودرو جایگذاری شده است.

جنس تسمه تایم از لاستیک می‌باشد و جالب است بدانید که در گذشته به جای تسمه تایم از زنجیر در خودرو ها استفاده می‌شد و تا زمانی که آسیب جدی به موتور خودرو نرسانده بود تعویض نمی‌شد ولی در این زمان تسمه تایم جای زنجیر را گرفته و نیاز به تعویض در مدت زمان مشخص دارد.هم اکنون هم در بعضی از ماشین‌های سنگین از زنجیر استفاده می‌شود.

به طور کلی خودرو سازان زمان تعویض تسمه تایم را در بهترین شرایط بالای 120 هزار کیلومتر اعلام کرده‌اند اما با توجه به اینکه رانندگی در شرایط نامطلوب از عمر تسمه تایم می‌کاهد ,باعث می‌شود تا زودتر آن را تعویض کنیم به عنوان مثال اگر رانندگی شما با خودرو به گونه ای است که در ترافیک سنگین رفت و آمد زیادی دارید و یا با دور موتور بالا رانندگی می‌کنید و معکوس‌های پیاپی و سنگینی به موتور می‌دهید باید تسمه تایم را تقریبا نصف زمانی که خودروسازان اعلام کرده اند تعویض نمایید در غیر این صورت تسمه تایم پاره می‌شود و هزینه گزافی روی دست مالک خودرو می‌گذارد همچنین پیشنهاد می‌شود در سربالایی‌ها از دنده سنگین استفاده کنید تا فشار از روی موتور و تسمه برداشته شود و از آسیب رسیدن به آن‌ها جلوگیری شود.

 

پس پیشگیری بهتر از درمان است هنگام تعویض تسمه تایم دقت داشته باشید که کیلومتر کارکرد خودرو را یاد داشت کنید تا در صورت نیاز به راحتی زمانی که تسمه تایم خودرو را تعویض کردید به یاد بیاوردید.از علائم خرابی تسمه تایم می‌توان ترک خوردگی ,پوسیدگی,ساییدگی و از بین رفتن دندانه های تسمه تایم را نام برد.همانند علائم ظاهری علائم فنی دیگری نیز وجود دارند که خبر از خراب بودن و یا تنظیم نبودن تسمه تایم خودرو می آورند.این علائم شامل:بد استارت خوردن موتور خودرو,افزایش مصرف سوخت,لرزش بیش از حد موتور هنگام کارکرد درجا,سروصدای اضافه از نزدیکی قاب تسمه تایم و کاهش محسوس قدرت و شتاب موتور می‌باشند.در صورت مشاهده هر کدام از علائم فنی یا ظاهری که خرابی تسمه تایم را بیان می‌کنند در سریع‌ترین زمان ممکن تسمه تایم را تعویض کنید تا از پرداخت هزینه سنگین تعمیر موتور جلوگیری کنید.

در صورتی که خودروی شما نیاز به تعویض تسمه تایم داشت پیشنهاد سایت خرید و فروش خودرو جوکار به شما این است که فقط از تسمه های فابریک و شرکتی استفاده کنید و خودرو را فقط نزد افراد متخصص و مطمئن برای تعویض تسمه ببرید.فردی که قصد تعویض تسمه تایم را دارد باید دانش و ابزار این کار را در اختیار داشته باشد همچنین قادر باشد آن را به طور دقیق نصب و تنظیم نمایید تا میزان کشش تسمه از حد مجاز کمتر و بیشتر نباشد زیرا اگر تسمه تایم یک یا چند دندانه جا به جا قرار گیرد زمان باز بودن سوپاپ ها را مختل کرده و در کارکرد موتور اختلال به وجود می آورد.توصیه می‌شود با هر بار تعویض تسمه تایم وضعیت واترپمپ خودرو نیز مورد بررسی قرار گیرد زیرا واترپمپ به وسیله تسمه به چرخش درآورده می‌شود و اگر خراب باشد می‌تواند باعث بریدن تسمه بشود.بهتر است تمام قسمت‌هایی که توسط تسمه به حرکت در می آیند مانند:میل سوپاپ,هرز گرد ها,تسمه سفت کن,پولی میل سوپاپ ها و ... نیز با هر بار تعویض تسمه تایم مورد بررسی قرار گیرند.

همان‌طور که آگاه هستید تسمه تایم با کارکرد زیاد به مرور زمان فرسوده شده و پاره می‌شود همچنین باعث خاموش شدن خودرو می‌شود و این پاره شدن با توجه به نوع موتور خودرو شما روی دست شما خرج خواهد گذاشت.

موتور خودروهایی همچون پژو 405 و 206 و ... به گونه ای طراحی شده است که با پاره شدن تسمه تایم سوپاپ های خودرو کج می‌شوند که برای تعمیر آن نیازمند باز شدن کامل سر سیلندر خودرو می‌باشد که هزینه‌ی تعمیر آن بین 1 میلیون تا 1 و600 تخمین زده می‌شود به نظر شما بهتر نیست که دارندگان پژو با تعویض تسمه تایم که مبلغی زیر 250 هزار تومان خرج برمی‌دارد از پاره شدن تسمه تایم خودروی خود جلوگیری کنند؟

اهمیت سرویس های دوره ای خودرو (تعویض تسمه تایم و تعویض روغن موتور و ..) بسیار زیاد است و در آخر کیلومتر هایی را برای تعویض تسمه تایم چند خودرو مختلف در کشورمان را در زیر درج می‌کنیم و پیشنهاد می‌کنیم که تعویض تسمه تایم خودرویتان را کاملا جدی بگیرید.

 

پراید هر 80 هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم دارد.

پژو 405 هر 60 هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم دارد.

پژو 206 تیپ 2 هر 70 هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم دارد.

پژو 206 تیپ 5 هر 60 هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم دارد.

تندر 90 هر 45 هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم دارد.

رانا هر 60 هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم دارد.

ریو هر 65 هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم دارد.

و زانتیا هر 65 هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم دارد و اگر رانندگی شما همراه با شتاب گیری و افت سرعت ناگهانی و دنده مرده همراه است و از آخرین باری که تسمه تایم را عوض کرده اید بیش از 3 سال می‌گذارد پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع تر برای تعویض تسمه تایم ماشینتان اقدام نمایید.
مکاترونیک خودرو*2* ۱۸ مهر ۹۵ ، ۲۰:۴۹ ۱ ۰ ۲۰۳۹ موتور

نظرات (۱)

  • سید حسین سادات رضوی
    يكشنبه ۱۸ مهر ۹۵ , ۲۰:۵۵
    سلام.وب خوبی داری.
    یک سر به وب منم بزن.
    اگه تصویر زمینه یا والپیپر و یا بکگراند خواستی مستقیم بیا وب من.
    اگه موافق باشی با هم تبادل لینک کنیم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

معنی این وب مکانیسم الکترونیک میباشدودرخودرواین مکانیسم به کاربرده شده است...
دراین وب بصورت تخصصی به دروس مربوط رشته مکانیک خودرووبرق ودیگرقطعات تشکیل دهنده خودرومیپردازد.
پیش نیازهای خواندن سایت:
1-دوست داشتن این رشته
2-اطلاعات حداقلی مکانیکی
3-زبان انگلیسی نسبتاخوب
4-قدرت حل مسائل ریاضی


دنبال کنندگان بیانی
طبقه بندی موضوعی