تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان
معرفی خودروازهروجه


آشنایی کلی با رشته مکانیک خودرو

1- تعریف و معرفی رشته
آشنایی و کسب مهارت در زمینه ی عیب یابی انواع موتورهای احتراقی،تعمیر و تنظیم دستگاههای سوخت رسانی موتورهای بنزینی و گازوئیلی،تعمیرات سیستمهای مختلف ترمز،سیستمهای هدایت و فرمان،سیستمهای فنربندی و جلو بندی،سرویس و نگه داری مدارات الکتریکی و تولید جرقه،سیستمهای انتقال قدرت و شاسی و بدنه خودروها.
2- معرفی مشاغل مرتبط
1-تعمیرات اساسی موتور و سیستم انتقال قدرت خودروهای بنزینی
2-تعمیر دستگاههای الکتریکی خودروها

3-تنظیم موتور(Tune up)
4-تعمیرات سیستم سوخت رسانی گازسوز
5-تعمیرات تعلیق و سیستم فرمان(جلو بندی)
6-تعمیرات سیستم کولر خودرو
7-تعمیرات گیربکسهای اتوماتیک
8-تعمیرات موتور سیکلت
9-تعمیرات اساسی موتورهای دیزلی
10-تعمیرات دستگاههای سوخت رسانی موتورهای دیزلی
11-تعمیرات سیستم تعلیق و فرمان خودروهای سنگین و نیمه سنگین
12-تعمیرات سیستم انتقال قدرت خودروهای سنگین و نیمه سنگین
13-تعمیرات سیستم ترمز خودروهای سنگین و نیمه سنگین
14-تعمیرات فرمانهای پر قدرت
15-تراشکاری قطعات اتومبیل
16-تعمیرات کمک فنر خودرو
17-آهنگری و تعمیرات اگزوز خودروها
18-پنچر گیری،بالانس چرخ و سرویس خودرو
19-تعمیرات رادیاتور و خنک کن و گرم کن خودرو
20-لنت کوبی
21-اشتغال در شرکتهای تولیدی خودرو و یا واحدهای تولید قطعات خودرو که بیش از صد ها مورد میباشد.

3- کار آفرینی
با توجه به معرفی مشاغل مرتبط با این رشته که بیش از بیست شغل تعمیراتی و صدها شغل تولیدی میباشد فارغ التحصیلان میتوانند بر حسب علاقه و توانمندی خود در شغلهای تولیدی استخدام و به اشتغال بپردازند.
4- ارتباط رشته با سایر حوزه های علمی
خودروهای تولید شده در عصر حاضر پیشرفتهای شگرفی در همه ی زمینه ها پیدا کرده است.امروز رشته مکانیک خودرو با رشته برق و الکترونیک پیوندی گسترده یافته و اکثرسیستمهایً خودروها الکترونیکی شده اند.سیستمهایی نظیر سیستم سوخت رسانی انژکتوری،سیستم جرقه زنی الکترونیکی،سیستم ترمز ضد بلوکه(ABS)،سیستم الکترونیکی کنترل پایداری خودرو(ESP) و ... نمونه هایی از موارد متعدد میباشد و نیز این رشته با علوم پنوماتیک و هیدرولیک نیز در ارتباط بوده و از علوم فوق در سیستمهای ترمز و فرمانهای پر قدرت استفاده شده است.
5- ارتباط با صنعت
از آنجایی که یک خودرو از اجزا و قطعات متعدد تشکیل شده است هر کدام از آن قطعات با یکی از صنایع روز در ارتباط است.در کل صنعت خودرو با صنایعی چون:ریخته گری،مدلسازی،تراشکاری،جوشکاری،پرسکاری،لاستیک سازی،رنگسازی و ... در ارتباط میباشد.
6- ادامه تحصیل
فارغ التحصیلان رشته مکانیک خودرو پس از پایان دوره هنرستان از طریق شرکت در آزمون کنکور نا پیوسته فنی و حرفه ای در آموزشکده های سراسری فنی و حرفه ای،دانشگاه آزاد اسلامی،دانشگاه جامع علمی کاربردی در سطح کاردانی همان رشته به ادامه تحصیل پرداخته و پس از فارغ التحصیل شدن در این دوره ها در دوره های کارشناسی ناپیوسته ی آن مراکز ادامه تحصیل دهند.
7- منابع کسب اطلاعات درباره ی این رشته
جهت کسب اطلاعات در مورد رشته مکانیک خودرو علاقه مندان میتوانند به کتب عمومی و تخصصی که درباره ی انواع سیستمهای خودروها تالیف شده است مراجعه نموده و یا به مجلات تخصصی نظیر مجله ماشین – پیام ایران خودرو – ایران اتومبیل و یا به سایتهای اینترنتی شرکتهای خودروساز سراسر دنیا که در ادامه آمده است مراجعه نمایند.
8- آینده نگری درباره شغل و شرایط بازار کار
تولید نزدیک به یک میلیون خودرو در سال در داخل کشور و ارتباط مستقیم این صنعت با بیش از 100 شغل تولیدی و 20 شغل تعمیراتی بیانگر اهمیت و جایگاه این صنعت میباشد لذا به نظر میرسد امکان اشتغال در شاخه های مختلف این رشته برای افرادی که دارای تحصیلات علمی و تخصصی باشند در حد بالایی وجود دارد.
9- شرایط محیط کار و محل احتمالی استخدام
فارغ التحصیلان این رشته در محیطهایی میتوانند مشغول به کار شوند که یا به تولید انواع مختلف خودرو می پردازند نظیر شرکتهای خودرو سازی ایران خودرو و سایپا و... و یا در شرکتهایی که قطعات و لوازم یدکی انواع خودروها را تولید می کنند که تعداد آنها شاید بیشترازصدها  مورد باشد ویا در تعمیرگاههای نمایندگیهای مجاز شرکتهای خودرو ساز و یا به صورت شخصی کار آفرینی نموده و خود اقدام به دایر کردن تعمیر گاههای مربوطه نمایند.

مکاترونیک خودرو*1* ۲۵ مهر ۹۵ ، ۲۰:۳۸ ۳ ۲ ۶۸۱

نظرات (۳)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

معنی این وب مکانیسم الکترونیک میباشدودرخودرواین مکانیسم به کاربرده شده است...
دراین وب بصورت تخصصی به دروس مربوط رشته مکانیک خودرووبرق ودیگرقطعات تشکیل دهنده خودرومیپردازد.
پیش نیازهای خواندن سایت:
1-دوست داشتن این رشته
2-اطلاعات حداقلی مکانیکی
3-زبان انگلیسی نسبتاخوب
4-قدرت حل مسائل ریاضی


دنبال کنندگان بیانی
طبقه بندی موضوعی