تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان
معرفی خودروازهروجه


فرمان هیدرولیک و روغن هیدرولیک

 

فرمان هیدرولیک

در یک سیستم فرمان هیدرولیک هنگامی که فرمان را می چرخانید به کمک دنده پنیون میل دنده را به حرکت در می آورید و یک پیستون که به میل دنده متصل است به کمک روغن پر فشار هیدرولیک به حرکت میل دنده کمک می کند. این فشار توسط پمپ هیدرولیک تامین می شود.

اساس کار سیستم هیدرولیک فرمان خودروهمانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید پیستون میل دنده را جابجا می کند یا به عبارت دقیق تر به حرکت آن کمک می کند.  در دو طرف پیستون روغنی قرار دارد که از دو مسیر جداگانه به شیر چرخان متصل است و برای اینکه پیستون در یک جهت حرکت کند باید روغن یک سمت تخلیه و روغن سمت دیگر فشار دار شود که این کار توسط شیر چرخان انجام می گیرد

به سادگی روغن هیدرولیک قدرت را از پمپ به سیستم هدایت چرخ ها منتقل می کند و شما می توانید به راحتی و بدون اینکه نیروی زیادی به بازو های شما وارد شود فرمان را بچرخانید. اما سیستم هیدرولیک فرمان نیاز به بازدید و سرویس های دوره ای دارد. باید سطح روغن هیدرولیک را مرتب چک کنید یا حتی در صورت لزوم این روغن را تخلیه کنید و به جای آن روغن تازه و البته با کیفیت مناسب جایگزین نمایید.

شاید برای شما این سوال پیش آید که آیا واقعا این بازید ها و سرویس های دوره ای لازم هستند؟ یا بخواهید بدانید که انجام آنها چقدر اهمیت دارد. در پاسخ باید بگویم در انجام بازید ها و سرویس ها و به خصوص تعویض روغن هیدرولیک شک نکنید. روغن هیدرولیک یکی از ارزان ترین چیز هاست در سیستم هیدرولیک فرمان است. با تعویض به موقع روغن هیدرولیک می توانید عمر دیگر قطعات در سیستم هیدرولیک فرمان خودرو را افزایش دهید توجه داشته باشید که هزینه تعمیرات سیستم هیدرولیک فرمان نسبتا بالاست و قطعات گرانقیمتی مانند پمپ هیدرولیک و میل دنده از آن جمله هستند.

با گذشت زمان و پیر شدن قطعاتی مانند اُرینگ ها و سیل ها (آببند ها) دچار فرسودگی و ساییدگی می شوند تکه ها و گرد این قطعات به مرور وارد روغن می شوند و سبب آلوده شدن روغن می شوند چنین روغنی فشار بیشتری روی پمپ هیدرولیک فرمان شما می اندازد. به عبارت دیگر برای اینکه پمپ شما همانقدر فشار تولید کند باید بیشتر کار کند. و به مرور سبب فرسودگی و خرابی پمپ می شود. و البته چنین روغن هیدرولیکی در فرسودگی زود تر از موعد دیگر قطعات هیدرولیک نیز تاثیرگذار است.

اما  اگر در انجام سرویس های دوره ای سیستم هیدرولیک فرمان کوتاهی کردید و پمپ شما مشکل دار شد باید آن را در اسرع وقت تعویض کنید به خاطر داشته باشید خودرویی که به فرمان هیدرولیک مجهز است برای استفاده طولانی مدت بدون نیروی هیدرولیک طراحی نشده است و در این حالت فشار زیادی روی دنده پنیون و میل دنده فرمان و دیگر قطعات وارد می شود که بسیار گرانقیمت هستند و بی توجهی به مشکل هیدرولیک و سفت شدن فرمان هنگام چرخش هزینه های زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد. درباره تعویض پمپ هیدرولیک اگر کسی باشید که تا حدودی از تعمیر خودرو سر دربیاورید می توانید آنرا خودتان عوض کنید ولی توصیه بنده این است که چون سیستم هیدرولیک فرمان از حساسیت بالایی در ایمنی خودرو برخوردار است تا حد امکان سعی کنید کار تعویض پمپ را به فردی که مهارت و دانش کافی در این زمینه دارد بسپارید.

آیا سیستم هیدرولیک خودرو نیاز به تعمیرات دوره ای دارد؟

اگر صدایی مانند ناله کردن هنگام تابیدن فرمان به گوشتان خورد باید سیستم هیدرولیک فرمان خودرو را چک کنید. ممکن است پمپ هیدرولیک خودروی شما در حال خراب شدن باشد.

یا اگر هر نوع نشتی از این سیستم مشاهده کردید باید قبل از هر چیز سطح روغن هیدرولیک را چک کنید و در صورت لزوم به اندازه کافی روی آن روغن سرریز نمایید و چون ممکن است هنگام رانندگی نشتی بیشتر شود باید مرتباً مراقب سطح روغن هیدرولیک باشید و در اولین فرصت با مراجعه به تعمیرگاه نسبت به رفع نشتی اقدام نمایید. این کار بسیار مهم است چون اگر پمپ هیدرولیک بدون روغن کار کند به شدت گرم می شود صدمه خواهد دید و باید پمپ هیدرولیک را تعویض نمایید.

نکته دیگر اینکه روغن هیدرولیک برای محیط زیست ضرر دارد از ریختن آن در طبیعت یا روی زمین خود داری کنید. تا محیطی پاک برای آیندگانمان باقی بگذاریم.

مکاترونیک خودرو*1* ۲۶ مهر ۹۵ ، ۱۵:۰۵ ۶ ۴ ۱۶۹۱

نظرات (۶)

  • علیرضا
    دوشنبه ۲۶ مهر ۹۵ , ۱۵:۵۵
    دوست عزیز سلام.
    تیم مدیریت محتوای موضوع آزاد به دنبال نویسندگان و به صورت تخصصی وبلاگ نویسان برتر میگرده تا با بازنشر مطالب خوب و مفیدشون در موضوع آزاد مخاطبین بیشتری پیدا کنند. خوشحال میشیم از سایت دیدن بفرمائید و درصورت علاقه مندی مطالب خوبتون رو در موضوع آزاد منتشر کنید.
    موضوع آزاد یک لینک مستقیم به مطلب شما ایجاد میکنه و علاقمندان به مطلبتون رو به سمت شما روانه میکنه.
    از اینکه با تولید محتوای خوب و مفید به ارتقای وب فارسی کمک میکنید ممنونیم :)
    تیم مدیریت محتوای موضوع آزاد
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

معنی این وب مکانیسم الکترونیک میباشدودرخودرواین مکانیسم به کاربرده شده است...
دراین وب بصورت تخصصی به دروس مربوط رشته مکانیک خودرووبرق ودیگرقطعات تشکیل دهنده خودرومیپردازد.
پیش نیازهای خواندن سایت:
1-دوست داشتن این رشته
2-اطلاعات حداقلی مکانیکی
3-زبان انگلیسی نسبتاخوب
4-قدرت حل مسائل ریاضی


دنبال کنندگان بیانی
طبقه بندی موضوعی