تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان
معرفی خودروازهروجه


تسمه تایم چیست و چه وظیفه ای دارد؟

تسمه تایم چیست؟
تسمه تایم (تایمینگ)
Timing Belt
تعریف:
در موتور احتراق داخلی، تسمه تایم (تایمینگ) میل لنگ را به میل سوپاپ ها متصل می کند، تا به نوبت بسته شدن و باز شدن دریچه سوپاپ‌ها را کنترل کند.
توضیح:
یک موتور چهار زمانه مستلزم این است که سوپاپ‌ها یکبار در هر دو دور میل لنگ باز و بسته شوند که تسمه تایم (تایمینگ)این کار را انجام می دهد. این تسمه دارای دندانه هایی است تا بوسیله آن، میل سوپاپ را همزمان با میل لنگ بچرخاند. در بعضی از طراحی‌های موتور، تسمه تایم (تایمینگ)همچنین می‌تواند برای به حرکت درآوردن دیگر اجزاء موتور از قبیل پمپ آب و پمپ روغن نیز استفاده شود تسمه تایم (تایمینگ) می باید در زمان معین خود درج شده در دفترچه راهنمای خودرو( بهترین حالت 60000کیلومتر )تعویض گردد.

دلایل از تایم خارج شدن موتور:
1-پارگی تسمه تایم (تایمینگ) به دلیل استهلاک بالا و تنش های زیاد وارده به آن
2-جدا شدن دندانه های تسمه
3-شل بودن زیاد تسمه تایمینگ که بیشتر به دلیل خرابی تسمه سفت کن اتفاق می افتد. جهت تست شل ویا سفت بودن تسمه با فشار انگشت دست تسمه باید بین 2 الی 3 میلیمتر انعطاف داشته باشد.

عواملی که باعث پارگی تسمه و یا کنده شدن دندانه های ان می گردد:

1-استفاده زیاد از دورهای بالای موتور بخصوص در دورهای بیش از 4000دور در دقیقه که باعث استهلاک سریع قطعات می گردد.
2-عدم استفاده از دنده مناسب بخصوص در سربالائی ها و یا عبور از روی سرعت گیرها که باعث فشار خیلی زیاد روی موتور و به عبارتی روی این تسمه می گردد.که در سربالائی حتما از دنده سنگین باید استفاده گردد.
3-خرابی تسمه سفت کن که در صورت گیرپاژ کردن ان باعث کشیدگی و پارگی تسمه تایم خواهد شد.
4-زیاد سفت کردن تسمه که در ابتدا باعث خرابی تسمه سفت کن و در نهایت خرابی تسمه خواهد شد.
5-تسمه های نامرغوب در بازار به وفور یافت می شود که توان تحمل بارهای زیاد را ندارند و به سرعت مستهلک می گردند.
6-در صورت خرید تسمه تایم (تایمینگ) با یک بازدید چشمی از عدم شکستگی در سطح تسمه مطمئن گردید و از تا زدن ویا از قراردان در جای نامناسب (مثل قرار دادن درجعبه ابزار و یا گذاشتن وسایل رویآن)خودداری نمائید.وظاهر کلیه دندانه های تسمه بازدید گردد و در صورت رویت سیم هائی نازک شبیه نایلون از ان استفاده نگردد.
7- رانندگی بدون تنش بر موتور شرط اصلی جهت جلوگیری از استهلاک کلیه قطعات خواهد شد.

مکاترونیک خودرو*1* ۳۰ مهر ۹۵ ، ۰۷:۰۷ ۶ ۱ ۳۹۷

نظرات (۶)

  • میرزا ...
    جمعه ۳۰ مهر ۹۵ , ۱۶:۳۸
    همیشه این مورد برام سوال بود، مرسی
    اون عوامل خیلی مفیده، بازم ممنون و خسته نباشید!
  • امیر بهزادپور
    يكشنبه ۲ آبان ۹۵ , ۱۹:۱۱
    خیلی مفید بود...
    ی پیشنهاد...فونت عنوان های پست ها(که در کادر رنگی قرار داره) رو کمی واضح تر کن تا راحتتر خونده بشه...الان اندازه فونت عنوان پست از اندازه فونت متن پست کوچکتره...
    بازم ببخشید اگه جسارت شد.....
    • author avatar
      مکاترونیک خودرو*1*
      ۳ آبان ۹۵، ۱۲:۳۲
      متشکرممم
      بفرماااااااا.............
      این اندازه هم خوبه ولی یکم بزرگترش میکنممم
      ازپیشنهادت متشکرممم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

معنی این وب مکانیسم الکترونیک میباشدودرخودرواین مکانیسم به کاربرده شده است...
دراین وب بصورت تخصصی به دروس مربوط رشته مکانیک خودرووبرق ودیگرقطعات تشکیل دهنده خودرومیپردازد.
پیش نیازهای خواندن سایت:
1-دوست داشتن این رشته
2-اطلاعات حداقلی مکانیکی
3-زبان انگلیسی نسبتاخوب
4-قدرت حل مسائل ریاضی


دنبال کنندگان بیانی
طبقه بندی موضوعی