تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان
معرفی خودروازهروجه


تشخیص و رفع عیب "دستگاه کلاچ"
در این مطلب به بررسی کمی تخصصی‌ معایب ایجاد شده برای دستگاه کلاچ و رفع آنها می‌پردازیم.
موارد مطرح شده در این بررسی به شرح زیر می باشند:

1. کم شدن روغن در مخزن کلاچ:

برای تشخیص نشتی در زمان کم شدن روغن مخزن کلاچ، لوله‌های روغن، سیلندر اصلی، بست‌ها و سیلندر زیر را در دو حالت فشردن پدال کلاچ و عدم فشردن کلاچ، بررسی ‌کنید. در صورت شل بودن اتصالات و مشاهده نشتی در دیگر قسمت‌های ذکر شده، اتصالات را سفت کرده و برای تعویض تشتکی‌ها و کاسه نمدهای فرسوده اقدام کنید.

اگر موارد بالا را بررسی کرده و متوجه ایرادی در هیچ‌کدام از بخش‌ها نشدید، لاستیک گرد‌گیر را کنار زده و به مرطوب بودن اطراف آن توجه کنید. وجود رطوب خاص در این قسمت، نشان از نشتی در این ناحیه دارد و برای برطرف کردن آن باید تشتکی روی پیستون را تعویض کرد.

حال اگر تمام موارد را بررسی و رفع عیب کرده و کماکان در هنگام فشردن پدال با نشتی روغن روبه‌رو باشید، مشکل از سیلندر پایین است و تعویض شدنش، اجباری است. 

2. تعویض دنده به سختی انجام می‌شود

دلایل زیادی برای سخت شدن مراحل تعویض دنده(مرتبط با دستگاه کلاچ)وجود دارد،از جمله ناقص انجام شدن عملیات جداسازی صفحه کلاچ، نشتی پمپ‌ها،خرابی پیستون و عدم تماس آن با میله فشاری و . . .

اگر جداسازی با اختلال همراه باشد،کورس حرکتی پیستون پایین را بررسی کرده و برای رفع عیب، مدار را هواگیری کنید؛به این صورت که پیستون پمپ زیر را به آرامی به طرف داخل فشار داده، همزمان پیچ هواگیری را باز کنید. هنگامی که پیستون کل مسیر را طی کرد،پیچ هواگیری را بسته و اجازه بازگشت پیستون را بدهید.

مسیر حرکتی پدال را به طور کامل بررسی کنید و از نبود موانع حرکتی، اطمینان حاصل کنید. در صورت وجود موانع حرکتی در سر راه پدال کلاچ و متعلقاتش،تعویض دنده گاه بسیار سخت و آزاردهنده خواهد شد.

ایراد دیگری که در تعویض مشکل دنده‌ها نقش دارد، نشتی پمپ‌هاست که طبق آنچه در مبحث کم‌شدن روغن در مخزن کلاچ توضیح دادیم، باید گردگیرها را کنار زده و از وجود رطوبت در اطراف آنها آگاه شویم. تعویض تشتکی دور پیستون و تعویض تشتکی ثانویه، راه برطرف کردن این نقص است.

تعویض تشتکی اولیه در زمانی که روغن تحت فشار مورد نیاز قرار نگیرد و عدم فشار کافی در مدار باعث ایجاد نشدن حرکت کافی و مورد نیاز دوشاخه کلاچ نشود، ضروری است.

اگر پس از تعویض قطعات معیوب پمپ اصلی، همچنان نشتی پا بر جا باشد و فشار مورد نیاز در مدار تولید نشود، نشانه خرابی سیلندر است و باید تعویض شود.

عدم تماس پیستون پمپ زیر با میله فشاری، دیگر ایراد احتمالی در این بخش است. برای آزمایش این قسمت، موتور را روشن کرده و جعبه دنده را در حالت خلاص قرار دهید. چند بار پدال را گرفته و آزاد کنید. حال به تماس پیستون با میله فشاری توجه کنید. عدم تماس فنر پیستون پمپ پایین با پیستون و گیر کردن پیستون در سیلندر، تعویض فنر و پیستون را به همراه خواهد داشت.
  در برخی کلاچ‌ها که فنر تماس‌دهنده پیستون با میله فشاری وجود ندارد،تاب برداشتن دیسک کلاچ را بررسی کرده و نسبت به رفع عیب احتمالی آن اقدام کنید.

3.دنده یک و عقب به سختی جا می‌رود 

عیب احتمالی آن،قلاب کردن دیسک و صفحه کلاچ است.

لقی بین بلبرینگ و آسیابک را بازدید و تنظیم کنید. همچنین اهرم بندگی کلاچ را بررسی کرده و در صورت ساییدگی و مشاهده عیب‌های دیگر،قطعات فرسوده از جمله دو شاخه کلاچ را تعویض کنید.

اگر دیسک کلاچ بر اثر اعمال گشتاور بیش از حد،ضربه،گرمای زیاد و پایان عمر مفید،تاب برداشته بود،کم بودن تاب را با تراش و زیاد بودن تاب را با تعویض دیسک کلاچ،برطرف کنید. دیسک فرسوده را کاملا تعویض کنید و از صرف هزینه و وقت برای تراش دادن،بپرهیزید.
ناصاف و خشن بودن صفحه کلاچ نیز مربوط به لنت صفحه می‌شود و رفع عیب یا تعویض به طور کامل، راه حل پیش رو است.

از دیگر بخش‌های دستگاه کلاچ که در زمان سختی تعویض دنده یک و عقب، می توان کارکرد ناصحیح آن را هدف قرار داد،توپی صفحه کلاچ است. اگر توپی صفحه کلاچ،روی محور ورودی جعبه دنده،روان حرکت نمی‌کرد،کج بودن محور،نا صافی هزار خار توپی و کثیف بودن شیارها را بررسی و رفع عیب کنید.

لق شدن دیسک کلاچ، دیگر ایرادی است که به خصوص در تعویض دنده خلاص به دنده یک و همچنین دنده عقب،خود را نشان می‌دهد. دلیل لق شدن دیسک کلاچ، شکستگی یا ضعیف شدن فنرهاست. اگر فنرها آسیب فیزیکی داشتند و ضریب سختی آنها غیر قابل تعمیر بود، باید تعویض شوند.

خارج از مرکز بودن توپی صفحه کلاچ هم از عوامل ایجاد مشکل در تعویض دنده است. در وسط قرار داشتن توپی صفحه کلاچ را بررسی کرده و در صورت خرابی،صفحه را عوض کنید.

محور کلاچ جعبه دنده کج شده است یا کج می‌چرخد. ابتدا محوری که کج می‌چرخد را تعویض کنید. 

دلیل عمده کج چرخیدن محور، خرابی بلبرینگ محور کلاچ است و باید تعویض شود.
اگر جعبه یا گلدانی در یک امتداد قرار نداشتند، سوراخ‌های پوسته گلدانی را بازدید کرده و خارج از مرکز بودن آن را اصلاح کنید.
مکاترونیک خودرو*1* ۰۵ آبان ۹۵ ، ۲۱:۰۳ ۴ ۰ ۷۳۱

نظرات (۴)

  • hadis:) zed
    چهارشنبه ۵ آبان ۹۵ , ۲۱:۰۷
    هوووف ..

    پاشم برم رانندگی یادبگیرم حیفه/:
  • میرزا ...
    چهارشنبه ۵ آبان ۹۵ , ۲۱:۳۶
    باریکلا! این مطلب یه مقدار از حالت علمی خارج شد و شد کاربردی. خیلی به درد می خوره.
  • فرشته ...
    چهارشنبه ۵ آبان ۹۵ , ۲۲:۱۰
    این رو بیشتر فهمیدم یه مقدار قابل لمس تره.:)
    ممنون
    یاعلی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

معنی این وب مکانیسم الکترونیک میباشدودرخودرواین مکانیسم به کاربرده شده است...
دراین وب بصورت تخصصی به دروس مربوط رشته مکانیک خودرووبرق ودیگرقطعات تشکیل دهنده خودرومیپردازد.
پیش نیازهای خواندن سایت:
1-دوست داشتن این رشته
2-اطلاعات حداقلی مکانیکی
3-زبان انگلیسی نسبتاخوب
4-قدرت حل مسائل ریاضی


دنبال کنندگان بیانی
طبقه بندی موضوعی