معرفی پلوس
پلوس یکی از مهم ترین قطعات در جلو بندی خودرو است. نیروی تولید شده توسط موتور ماشین به جعبه دنده یا همان گیربکس و از آنجا میل گاردان این نیرو را به دیفرانسیل منتقل می نماید. در این میان دیفرانسیل وظیفه تنظیم دور چرخ ها را به عهده دارد و مابین چرخ های عقب و یا جلو ، راست و چپ و در ماشین های دو دیفرانسیل هم در جلو و هم در عقب، قرار دارد. برای این که نیروی وارد شده به دیفرانسیل به چرخ ها منتقل شود، میله ای از درون دیفرانسیل به چرخ سمت راست و چپ وصل شده که پلوس نامیده می شود.
همان طور که می دانید در خودروهای دو دیفرانسیل همواره نیاز به انتقال نیرو به چهارچرخ نداریم و در مواقع ضروری می توان با درگیر نمودن دنده، کمک چرخ های جلو را نیز وارد کار کرد.
در خودروهای قدیمی پلوس ها از طریق یک سری ساچمه نیرو را به شفت و پس از آن دوباره از طریق همین ساچمه ها به چرخ منتقل می شد. اما در خودروهای امروزی از طریق یک سه شاخه قوی که درون سر پلوس جای می گیرد نیرو منتقل می کند. این سیستم اطمینان بیشتری نسبت به سیستم های گذشته دارد و ضریب انتقال نیروی بالاتری نیز به همراه دارد. در سیستم جدید در اکثر خودروهای محرک جلوی جدید استفاده شده تا قدرت و گشتاور با ضریب اطمینان بالایی در تمامی شرایط به چرخ منتقل می شود.
با توجه به آنچه گفته شد در حالتی که خودرو در وضعیت چهار چرخ نیست، نیرو فقط به چرخ های عقب منتقل می گردد، ولی در اثر گردش چرخ های جلو، پلوس به آنها نیز متصل خواهد شد. که این خود باعث استهلاک بی مورد و مصرف سوخت زیادتر و کاهش سرعت چرخ ها و ماشین می شود.
پلوس خلاص کن چیست؟
برای جلوگیری از این استهلاک بی مورد است که پلوس خلاص کن به کمک می آید و این مسئله را حل می نماید. این وسیله بر روی مرکز چرخ های جلو و درواقع انتهای پلوس های جلو وصل می شود و بر روی آن اهرمی قرار دارد که دارای دو وضعیت آزاد و درگیر می باشد.
روش استفاده از پلوس خلاص کن
زمانی که نیازی به استفاده از دنده کمک نداریم، یعنی درواقع احتیاج به انتقال نیرو به چرخ های جلو نداریم، این اهرم باید در حالت آزاد باشد و در غیر این صورت، یعنی وقتی بخواهیم نیرو را به هر چهار چرخ منتقل کنیم، این اهرم را در حالت قفل یا Lock قرار می دهیم.
چند نکته در مورد سیستم پلوس خلاص کن
۱- برخی اتومبیل ها از سیستم FullTime 4WD یا درگیر بودن همیشگی چهار چرخ استفاده می کنند که در این صورت پلوس خلاص کن ندارند و اصلا لزومی برای نصب آن نیست. مانند رنجروور یا بلیزرهای مدل ۱۹۷۸ به بعد.
۲- در اتومبیل هایی که پلوس خلاص کن دستی است، برای استفاده بهتر و اصولی تر از دنده کمک و در واقع سیستم چهارچرخ اتومبیل، باید هنگام وارد شدن به مسیرهای خاکی یا برفی، و یا کلا مسیرهایی که احتمال استفاده از دنده کمک اتومبیل می رود، پلوس ها را قفل کرد. چراکه در بعضی مواقع ایستادن برای قفل کردن پلوس ها و سپس استفاده از دنده کمک، خود باعث گیر کردن خودرو و فرورفتن آن در زمین های برفی گلی یا شیب های تند می شود.
۳- در برخی خودرو ها، شرکت سازنده به صورت روتین پلوس خلاص کن اتوماتیک برقی تدارک دیده که به مجرد قرار دادن اهرم دنده کمک در حالت چهارچرخ، پلوس ها قفل می شود و زمانی که اهرم به حالت دوچرخ بر گردد به صورت اتوماتیک آزاد می گردد؛ مثل نیسان پیکاپ یا تویوتا لندکروز
۴- اگر زمانی اهرم پلوس خلاص کن از حالت قفل خارج نشد و یا عکس این حالت پیش آمد، به هیچ وجه نبایستی با ضربه زدن یا انبردستی آن را جابه جا نمود و فقط کافی است کمی اتومبیل را به عقب و یا جلو حرکت دهیم و دوباره امتحان کنیم حتما جابه جا خواهد شد.
۵- در نهایت دقت داشته باشید که پلوس خلاص کن هر دو چرخ همیشه در یک وضعیت باشند، یعنی یا هر دو قفل باشند و یا هر دو آزاد.
نظرات (۱)
hadis:) zed
پنجشنبه ۱۵ مهر ۹۵ , ۱۸:۰۸مکاترونیک خودرو*1*
۱۵ مهر ۹۵، ۱۸:۰۹ولی ازاوناخیلی سبکتره ولی یه یک کیلوهست ک:)