موتور اتومبیل از ده ها قطعه ی ریز و درشت با جنس های متفاوت تشکیل شده است. بعضی از آن ها ثابت و برخی دیگر متحرک اند. به طور کلی موتور اتومبیل از این سه بخش اساسی تشکیل می شود که عبارت اند از :
- سر سیلندر
- بلوکه ی سیلندر
- میل لنگ و محفظه ی کارتر
تصویر زیر این مجموعه را نشان می دهد
.
سرسیلندر : سر سیلندر توسط چند عدد پیچ روی بلوکه ی سیلندر محکم شده است و با یک واشر مخصوص، آب بندی می شود. روی سرسیلندر قطعات مختلفی بسته به نوع موتور نصب می شود. برای مثال شمع، مانی فولد ها و احتمالاً مجموعه ی سوپاپ، میل اسبک و اسبک ها روی آن قرار می گیرند، مانند تصویر زیر
در صورتی که علاوه بر موارد فوق میل بادامک نیز روی سرسیلندر باشد ( موتور OHC ) ممکن است تایپت، دلکو و پمپ بنزین ( خودروهای کاربراتوری ) نیز به مجموعه ی قطعات سر سیلندر اضافه شوند.
بلوکه ی سیلندر : قطعات بلوکه ی سرسیلندر عبارت اند از سیلندر، مجاری روغن، محل نصب میل لنگ، مجاری خنک کاری و …
اگر میل بادامک در بلوکه باشد، محل نصب پمپ بنزین و دلکو در خودروهای کاربراتوری روی بلوکه تعبیه می شوند. تصویر زیر بلوکه ی موتور ۶ سیلندر V شکل رانشان می دهد.
محفظه ی میل لنگ: این قسمت شامل میل لنگ، شاتون، فلایویل، کارتر، پمپ روغن و … است.
قطعات داخلی موتور
اینک با برخی از قطعات موتور آشنا می شویم :
سیلندر : استوانه ای است تو خالی که چهار عملیات سیکل اتو به وسیله ی پیستون داخل آن صورت می گیرد .
پیستون : استوانه ای است که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشت را انجام می دهد.
رینگ پیستون : حلقه های فلزی ای است که در سر پیستون قرار گرفته و قسمت بالا و پایین سیلندر را نسبت به هم آب بندی می کند
.
شاتون : اهرمی است که از یک طرف به پیستون متصل شده و نیروی حاصل از احتراق را به میل لنگ منتقل می کند.
گژن پین : میله ای کوچک است که اتصال شاتون به پیستون را میسر می سازد و به صورت مفصل عمل می کند.
میل لنگ : محوری است که توسط چند یاتاقان روی بلوکه ی سیلندر قرار می گیرد و حرکت رفت و برگشتی پیستون را توسط شاتون به حرکت دورانی ( چرخشی ) تبدیل می کند.
سوپاپ : قطعه ای قارچی شکل است که در مسیر عبور هوا و بنزین یا دود خروجی از سیلندرها قرار گرفته و مسیر را باز و بسته می کند مانند تصویر زیر.
فنر سوپاپ : فنری است که موجب بسته نگه داشتن سوپاپ می شود و روی آن اعمال نیرو می کند.
خار نگه دارنده : دو عدد خار ضامن است که فنر را روی سوپاپ نگه می دارد.
بادامک : قطعه ای بادامی شکل است که وظیفه دارد در موقعیت های تعیین شده سوپاپ را باز نماید.
میل بادامک ( میل سوپاپ ) : محوری است که مجموعه ی بادامک ها روی آن طراحی و ایجاد شده است.
تایپت : نام دیگر آن استکانی است و حرکت بادامک را به سوپاپ منتقل می کند.
اسبک : قطعه ی واسطه ی بین بادامک یا تایپت و سوپاپ است.
فلایویل : قطعه ای است که به انتهای میل لنگ بسته شده و وظیفه ی جذب نیرو و باز پس دهی آن را در مواقع خاص به عهده دارد. نام دیگر آن چرخ طیار است مانند تصویر زیر.
پمپ روغن ( اویل پمپ ) : یک پمپ مکانیکی است که وظیفه ی ارسال روغن به قسمت های مختلف موتور را بر عهده دارد
پمپ بنزین : این قطعه برای ارسال سوخت از باک به کاربراتور یا ریل سوخت به کار می رود.
نظرات (۴)
romina
سه شنبه ۲۰ مهر ۹۵ , ۲۳:۱۲مکاترونیک خودرو*1*
۲۰ مهر ۹۵، ۲۳:۱۴شبت بخیرر
hadis:) zed
سه شنبه ۲۰ مهر ۹۵ , ۲۳:۳۵مکاترونیک خودرو*1*
۲۱ مهر ۹۵، ۰۶:۱۶مجتبی مطوری
چهارشنبه ۲۱ مهر ۹۵ , ۰۰:۲۹مکاترونیک خودرو*1*
۲۱ مهر ۹۵، ۰۶:۱۵آره خیلییییییییییی سخته
مادرررررررررشته هاست
S A E E D oo
چهارشنبه ۲۱ مهر ۹۵ , ۲۰:۲۰مکاترونیک خودرو*1*
۲۱ مهر ۹۵، ۲۱:۵۶عزادازیهااااااااااتون قبوووووووول حق