گازوئیل:
گازوئیل نیز از پالایش نفت خام به دست
می آید و به لحاظ مصرف در خودرو بعد از بنزین دومین جایگاه را به خود
اختصاص داده است. این سوخت در مقایسه با بنزین ارزانتر و ایمن تر است و
دارای چگالی انرژی بالاتری هم می باشد. البته عدد ستان آن نسبت به سوختهای
دیگر مورد استفاده در موتورهای CI کمتر است.
مصرف انرژی چاه تا چرخ
گازوئیل کمتر از همه سوختها است و انتشار HC و CO آن نسبتا کم است، در حالی
که انتشار NOX و PM مربوط به آن زیاد است. (ذرات معلق =PM)
کنترل
انتشار آلاینده ها در مورد گازوئیل هم مانند بنزین موجب شده، که از گازوئیل
با فرمول بندی جدید استفاده کنند. برای این کار محتوای گوگرد موجود در
سوخت را کاهش می دهند، که در نتیجه آن انتشار SO2 وpm به طرز چشمگیری
کاهش پیدا می کند.
برای ذخیره سازی گازوئیل در خودرو از مخازن فلزی
استفاده می کنند، که اندکی کوچکتر از مخزن بنزین است، زیرا چگالی انرژی آن
بالاتر از بنزین می باشد.
گاز مایع (C3H3)
LPG رایجترین سوخت
جایگزین برای موتورهای SI می باشد ، ولی نقش اندکی در کل مصرف انرژی حمل
ونقل جاده ای به خود اختصاص داده است. به علت اینکه میزان عرضه این سوخت
بیشتر از نیاز بازار است، قیمت آن در سطح پایینی باقی مانده است.
عدد
اکتان بالای آن موجب می شود موتورهای با سوخت LPG نسبت به موتورهای بنزینی
نسبت تراکم بیشتر و در نتیجه بازده حرارتی بالاتری داشته باشند.، اما
خودروهای سبک تبدیل یافته با سوخت LPG، این امتیاز را ندارند و دارای
بازده حرارتی کمتری نسبت به حالت بهینه هستند. مصرف انرژی چاه تا چرخ مربوط
به LPG کمتر از بنزین، و بیشتر از گازوئیل است. در خودروهای سبک انتشار
NOX چاه تا چرخ نزدیک به ارقام مربوط به بنزین است، ولی انتشار آلاینده های
دیگر مربوط به آن کمتر است. در خودروهای سنگین انتشار کم ذرات ریز بارزتر
است.چون LPG در دما و فشار معمولی به صورت گاز است آن را در فشاری در حدود
6 تا 8 بار به مایع تبدیل می کنند و سپس در مخازن تحت فشار ذخیره می کنند.
مخزن ذخیره LPG تقریبا دو برابر حجم و 1.5 برابر وزن مخزن بنزین برای یک
میزان انرژی برابر را دارد. این سوخت به عنوان سوختی عموما ایمن تلقی نمی
شود چرا که سنگیتر از هواست و در صورت نشتی ، بخار آن در سطح زمین پخش شده و
خطر انفجار افزایش می یابد.
گاز طبیعی(CH4):
گاز طبیعی،
که بخش عمده آن را متان تشکیل می دهد، تنها سوختی است که برای استفاده به
عنوان سوخت خودرو، نیاز به هیچ نوع فراوری ندارد و توسط طبیعت در پوسته
زمین به وجود آمده است. (تولید گاز طبیعی فقط نیاز به رطوبت گیری و حذف
هیدروژن سولفید(H2S) از گاز ترش دارد).
با وجود اینکه کشورهایی چون
ایتالیا، آرژانتین، روسیه، ایران و آمریکا دارای ناوگان خودرویی با سوخت
گاز طبیعی اند، اما این سوخت هنوز هم سوخت مهم خودرو به شمار نمی رود.
گاز
طبیعی مانند LPG، عدد اکتان بالایی دارد، که موجب افزایش نسبت تراکم و
بالا رفتن بازده گرمایی موتور به میزان 10 درصد نسبت به موتور بنزینی می
شود. اما بازده خودروهای تبدیل یافته با سوخت گاز طبیعی 15 تا 20 درصد کمتر
از خودروهای بنزینی است.
مصرف انرژی چاه تا چرخ آن در حد LPG است.
انتشار آلاینده های چاه تا چرخ در این سوخت کم است، به جز هیدروکربنها، که
ناشی از نشت گاز در طول زنجیره سوخت است.
گاز طبیعی از نظر ایمنی نسبت
به LPG برتری دارد، زیرا سبکتر از هواست و دمای اشتعال آن نیز بالاست، و در
صورت نشت خطر انفجار آن کمتر است.
چون گاز طبیعی در دما و فشار معمولی
به صورت گاز است، دانسیته انرژی پائینی دارد که این باعث کاهش مسافت
رانندگی می گردد، برای رفع این مشکل در حال حاضر سه روش ANG، LNG وCNG برای
ذخیره سازی گاز طبیعی در خودرو به کار گرفته می شود. که در این میان CNG
رایجترین روش مورد استفاده می باشد
متانول(CH3OH):
متانول
مایعی بیرنگ، بی بو، سمی و قابل اشتعال است که معمولا از گاز طبیعی تهیه
می شود. متانول را از زیست توده (مواد سلولزی و بیشتر چوب) نیز می توان
تولید کرد، ولی چون هنوز توجیه اقتصادی ندارد، این روش مورد استفاده قرار
نمی گیرد.
متانول خام بر حسب نوع استفاده، تا درجات مختلف از طریق
عملیات تقطیر، خالصسازی می گردد. مشتقات این ماده، فرمالدئید، متیل تری
بوتیل اتر (MTBE) و اسید استیک میباشد. همچنین متانول مصارف پراکنده دیگری
نیز بهعنوان حلال، شوینده شیشه اتومبیل، سوخت و بازیافتکننده پسابها،
دارا است.
هزینه تولید متانول از بنزین بیشتر و چگالی آن هم کمتر است،
اما عدد اکتان کاملا بالایی دارد. به عنوان یک سوخت مایع ، کاربرد آن در
مخلوط با بنزین برای استفاده در خودروهای چندگانه سوز با موتورهای SI است.
در موتورهای CI خودروهای سنگین به صورت تقریبا خالص قابل استفاده است، اما
چون عدد ستان آن کم است، نیاز به سازگار کردن دارد.
مصرف انرژی چاه تا
چرخ متانول نسبتا بالاست، به ویژه در حالتی که منشا آن زیست توده باشد.
انتشار چاه تا چرخ هیدروکربنها هم، خصوصا برای متانول از گاز طبیعی
بالاتراست. اما انتشار CO2 چاه تا چرخ متانول از زیست توده می تواند بسیار
کم باشد.
در حال حاضر دو نوع متانول در بازار برای مصرف در خودرو وجود دارد:
M85 که ترکیبی از 85 درصد متانول و 15 درصد بنزین بدون سرب ا ست و M100 که 100 درصد متانول است.
M85
به عنوان سوخت جایگزین درخودروهای سبک مورد استفاده قرارمی گیرد، در حالی
که ازM100 درخودروهای سنگین مانند کامیونها و اتوبوسها و همچنین خودروهای ا
لکتریکی استفاده می شود.استفاده از متانول به عنوان سوخت جایگزین در
موتورهای احتراق داخلی باعث کاهش راندمان حرارتی و پوسیدگی در سیستم سوخت
رسنی می شود، به همین علت امروزه از آن تنها برای تولید هیدروژن در FCEV ها
استفاده می شود. بدین صورت که با گذشتن متانول ذخیره شده در مخزن خودرو از
reformer هیدروژن تولید شده و از واکنش آن در پیل سوختی با اکسیژن انرژی
الکتریکی لازم برای حرکت خودرو تولید می گردد.طبق آمار به دست آمده تا سال
2004 در حدود 21800 خودرو سبک با سوخت M85 و بیش از 400 خودروی سنگین با
سوخت M100 و همچنین 40000 خودرو با پیل سوختی متانولی توسط شرکتهای معتبر
خودروسازی از جمله فورد، کرایسلرو بنز طراحی و ساخته شده است و بر اساس پیش
بینی های صورت گرفته تا سال 2020 میلادی تعداد خودروهای با پیل سوختی
متانولی به 35 میلیون دستگاه خواهد رسید.
نظرات (۳)
hadis:) zed
دوشنبه ۳ آبان ۹۵ , ۱۸:۳۸مکاترونیک خودرو*1*
۳ آبان ۹۵، ۱۸:۳۹من هم اینوازنزدیک دیدم وهم سوختای دیگرووووو
ازروغنم خوشمم میااااااد
دخترک ناآرام
دوشنبه ۳ آبان ۹۵ , ۱۹:۱۲مکاترونیک خودرو*1*
۳ آبان ۹۵، ۲۱:۲۷امیر بهزادپور
سه شنبه ۴ آبان ۹۵ , ۱۱:۴۴مکاترونیک خودرو*1*
۴ آبان ۹۵، ۱۹:۲۹شمااطلاعات بیشتری میخواهیدکتاب های متنوع درباره اش است مطالعه فرمایید