رله دوبل دارای یک کانکتور به ندرت12 و غالباً 15 راهه بوده و شامل دو عدد رله مجزا می باشد که وظیفه آن ارسال ولتاژ مورد نیاز اجزاء مختلف سیستم سوخت رسانی و همچنین تغذیه ECU موتور از طریق باطری می باشد.
رله دوبل از 2رله مجتمع شده در یک مجموعه تشکیل شده است که هر کدام از یک سیم پیچ با هسته مغناطیسی و یک کنتاکت تشکیل شده است.با قطع و وصل جریان ضعیف برق به رله کنتاکت ها بدلیل خاصیت مغناطیسی وصل یا قطع می شوند و به این ترتیب می توان فرمان اتصال برق قوی را با اتصال برق ضعیف به رله صادر کرد.اگر قرار بود سیم کشی ها مستقیم باشند و از رله استفاده نشود هم طول و وزن دسته سیم ها زیاد می شد هم باعث داغ شدن سیم های حاوی جریان آمپر بالا برق می گشت.
رله دوبل در خودرو های پژو 405 و سمند بصورت افقی ،سمت راننده در بالای رادیاتور ، در خودروی پراید جنب باطری و مخزن آب رادیاتور و در زانتیا،پیکان و پژوRD در محفظه ECU قرار دارد.
رله دوبل یکی از قطعاتی مهم سیستم انژکتوری است که در 3حالت سوئیچ باز، سوئیچ بسته و خودرو روشن برق قطعات زیر را تامین میکند:
1.ECU
2.پمپ بنزین
3.انژکتورها
4.کوئل دوبل
5.شیر برقی کنیستر
6.برق المنت گرم کن سنسور اکسیژن
7.المنت گرم کن دریچه گاز
8.برق چراغ عیب یاب
اگر
این قطعه خراب گردد برق این سیستم ها قطع میگردد و یکی ازنشانه های سریع
برای پی بردن به خرابی این قطعه روشن نشدن چراغ چک بعد از سوئیچ باز است.
مدار الکتریکی رله دوبل :
بسته به نوع و مدل و دسته سیم شاید تفاوت
های جزئی در ورودی ها و مصرف کننده های رله دوبل وجود داشته باشد که باید
به نقشه انژکتور خودرو مراجعه کرد ولی معمولا ً رله توسط یک کانکتور 12الی
15 پایه به دسته سیم اصلی متصل میشود پایه 2و8و11و15 دارای برق 12 هستند.
پایه 14در موقع باز بودن سوئیچ ولتاژ 12 دارداز پایه4 برق انژکتور –از پایه 5 برق کویل واز پایه 6 برق گرمکن تامین میگردد.
از پایه 13 برق پمپ بنزین واز پایه 9برق شیر کنیستر تامین میشود.
در زمان خاموش بودن از پایه 10 ودر سوئیچ باز از پایه 1 برق ECU تامین میگردد.
معمولاً
پایه های 1-4-5-6-9-13 رله دوبل به مصرف کننده ها متصل هستند و پایه های
2یا4یا3 - 5 - 8 - 11 برای عملکرد برق 12ولت+ دائم دارند.
شرح کار:
عملکرد رله در 3مرحله است :
1.سوئیچ بسته:که دراین حالت برق 12 برای نگهداری اطلاعات به ECU ارسال میگردد.
2.سوئیچ باز:در این حالت رله به مدت 2تا5 ثانیه برای اجزا زیر برق 12 می فرستد:
- ECU
- پمپ بنزین
- انژکتورها
- کوئل دوبل
- شیر برقی کنیستر
- المنت دریچه گاز
- المنت گرمکن دریچه گاز
3.مرحله موتور روشن :
دراین حالت رله دوبل دائما برق اجزا بالا وسنسور سرعت خودرو وهنگامیکه خودرو روشن میگردد ولتاژ 12 ارسال میگردد.
دیاگرام داخلی رله دوبل
* ممکن است براساس نوع و مدل و نوع دسته سیم پایه ها متفاوت باشند.
کانکتور 15 راهه ابن رله به دسته سیمی متصل است که امکان ارتباط بین باطری، ECU و سایر اجزاء مرتبط در سیستم سوخت رسانی و سیستم جرقه را امکان پذیر می سازد.در حالت سوئیچ بسته ولتاژ 12 ولت از طریق پایه 10 رله برای تغذیه حافظه موقت ECU ارسال میگردد.
در حالت سوئیچ باز ولتاژ مثبت به سنسور سرعت می رسد برای 2 تا 3 ثانیه برق پمپ بنزین و اجزاءئ نظیر کویل دوبل،انژکتورها،گرمکن سنسور اکسیژن و گرمکن دریچه گاز از طریق این رله تامین میشود.حال چنانچه بعد از مدت مذکور موتور خودرو روشن نگردد در این صورت ولتاژ مثبت اخیر قطع می گردد. صدایی که هنگام باز کردن سوئیچ قبل از استارت شنیده می شود ( از زیر صندلی عقب ) صدای پمپ بنزین هست که پس از زمان مذکور قطع می شود . بزرگترین حسن فعال شدن پمپ به مدت چند ثانیه قبل از استارت ، شارژشدن بنزین در ریل سوخت میباشد که باعث بالارفتن فشار بنزین پشت انژکتورها و درنتیجه پاشش بهتر بنزین در زمان استارت می شود .
در حالت موتور روشن تغذیه اجزاء سیستم انژکتوری از مسیر همین رله تداوم دارد.
نکته : در خودروهای مجهز به شبکه CAN مانند پژو 206 ، رله دوبل داخل BM34 تعبیه شده است و با دریافت فرمان از BSI برق مصرف کننده ها را قطع یا وصل می کند.خود BSI از ECU دستور می گیرد.
نظرات (۳)
hadis:) zed
سه شنبه ۴ آبان ۹۵ , ۲۰:۰۵(:*
مکاترونیک خودرو*1*
۴ آبان ۹۵، ۲۰:۰۸فرشته ...
سه شنبه ۴ آبان ۹۵ , ۲۱:۱۴یاعلی
مکاترونیک خودرو*1*
۴ آبان ۹۵، ۲۱:۱۸این عکس هاهم بخواهی بایدنوشته های اطرافشونوبخونی
بسلامت
The flash
چهارشنبه ۵ آبان ۹۵ , ۰۰:۴۶اگه میشه پست اخرمو لایک کن و نظر بذار براش ممنون میشمممم
مکاترونیک خودرو*1*
۱۴ آبان ۹۵، ۱۸:۳۹