قبل ازنامبری سنسورهاتعریف اونوبراتون میگم عزیزان بلاگری:)
حسگرها:وسایلی هستندکه احساسات متنوع رادرخودرودرک میکنندوپیغامی متفاوت ازآن به مغزهای خودرومیدهندومغزخودروتوسط عملگرهااین احساساات رادرقطعه هااجرامیکند...:)
مغزخودرو:مغزخودروECUمیباشدکه به انواع مختلفی تقسیم میشوند...
نام دیگرحسگر،سنسورمیباشد...
1-سنسور دورموتور"Engine Speed Sensor"
مخفف این قطعه دراینگلیش "ESS"میباشد...
وظایف:
1-اندازه گیری تعداددورموتو
2-تشخیص موقعیت پیستون های 1و4
3-تعیین زاویه میل لنگ درهرلحظه
4-مدت زمان پاشش سوخت
5-زمان جرقه زنی
6-مقدارآوانس جرقه
این قطعه خراب شد،چه اتفاقی می افتد:
1-خاموش شدن موتور
2-دورموتوراز3000دوربردقیقه بالاترنمی رود
درکجای خودرومیتونی پیداش کنی:
روی محفظه فلایویل یاهمان پوسته کلاچ...
چگونه کارمیکنه:
سنسور دور موتور این سنسور با داشتن 2 پایه ارتباطی به EUC می تواند به صورت امواج شبه سینوسی ،اطلاعات مربوط به دور لحظه ای موتور را به EUC ارسال کند.
این سنسور که وظیفه بسیار مهمی را بازی می کند ودرست بالای سر چرح دنده های فلایویل دور موتور قرار گرفته است.
انتهای این سنسور القایی حساس که واجد یک آهنربای دائم و یک سیم پیچ است با چرخ دنده های فلایویل دور موتور که کمی جلوتر از فلایویل اصلی موتور است چند میلیمتر فاصله دارد .
این فلایویل می توانست شامل 60 دنده منظم باشد که دو دندانه آن را برداشته اند .در هنگام چرخش فلایویل به ازای گذشت هر دندانه از جلوی سنسور یک پالس شبه سینوسی در سنسور تولید شده و به ECU انژکتور فرستاده می شود لذا اولین چیزی که این سنسور به ECU اعلام می دارد اعلام حرکت فلایویل است .که معمولا توسط استارت ایجاد می شود.این نقطه تنها نقطه اشتراک سیستم استارت و سیستم انژکتوری موتور است و در حالت کلی ارتباط مستقیمی بین این دو مکانیزم وجود ندارد.حین چرخش فلایویل هنگامیکه محل دو دندانه پاک شده به سر انتهایی سنسور رسید دو پیستون 1 و 4 به دلیل لنگ های همنام میل لنگ دقیقا در نقطه مرگ بالا TOP DEAD CENTER – TDC رسیده اند.در این نقطه سنسور به دلیل اینکه دندانه دیگری را در مقابل خود نمی بیند سیگنالی را نیز تولید نمی کند و لذا EUC بلافاصله درک می کند که نقطه مرگ بالای این پیستون فرا رسیده است و لذا می تواند با فعال کردن انژکتور ها و کویل دستور پاشش سوخت و جرقه زنی را را صادر کند و موجب روشن شدن این دوسیلندر شود.180د رجه پس از این دو پیستون دیگر (2و3 ) به نقطه مرگ بالا می رسند.در این حالت EUC دستورات مشابهی را برای این 2 پیستون صادر می کند و موتور را به طور کامل روشن می کند.در مرحله بعد از روشن شدن EUC که در حال شمردن دندانه ها برای صدور دستور مقتضی در شرایط مرگ بالاست می تواند این شمارش را به دورسنج ارسال کند و دور موتور را نیز نشان دهد .در نهایت می بایست در پاک کردن دو دندانه به جای یک دندانه روی دنده فلایویل دقت شود.دو دندانه پاک شده با احتساب 60 دندانه در 360 درجه ،گستره 12 درجه را شامل می شود.این بدین معناست که EUC می تواند تا 12 درجه قبل از نقطه مرگ بالا آن را پیشاپیش حدس بزند.همانطور که می دانید آوانس استاتیکی خودرو های ما در حدود 8 الی 10 درجه متغییر است .اگر یک دندانه پاک می شد EUC می توانست حداکثر آوانس استاتیکی 6 درجه را بدست بدهد اما اکنون حداکثر آوانس استاتیکی 12 درجه می تواند باشد که تا حدود 10 درجه آن توسط EUC تایید و به کار گرفته می شود. تذکر: فلایویل خودرو های انژکتوری واجد دو ردیف چرخ دنده است.یک ردیف مخصوص درگیر شدن با دنده استارا بوده و ردیف دیگر که فاقد دو دندانه بوده برای فعال نمودن سنسور دور موتور استفاده می شود.
اهم کار های سنسور دور موتور را می توان به شرح زیر می باشد :
1- اعلام حرکت فلایویل به EUC که می تواند منتج از انجام استارت و یا هل دادن خودرو در دنده باشد تذکر مهم بنا به ویژگی بالا خودرو های انژکتوری را با هل دادن نیز می توان روشن نمود که البته ما آن را در پژو توصیه نمی کنیم .یبرا در خودرو پژو که تسمه لاستیکی دندانه دار استفاده شده ،ضربه محکم رها کردن ناگهانی پدال کلاچ می تواند با توجه به اینرسی میل سوپاپ باعث در رفتن یک یا دو دندانه تسمه از روی دندانه های پولی شود و در این حالت خودرو بدون اینکه ایرادی را توسط دستگاه های عیب یاب اعلام کند دیگر قابل تنظیم نخواهد بود 2-اعلام نقطه مرگ بالا به EUC جهت تحریک آن به صدور دستور های پاشش انژکتور و ایجاد جرقه 3- اعلام دور موتور به دور سنج از طریق EUC انژکتور 4- ارائه آوانس استاتیکی به EUC برای تنظیم دقیق خودرو در دور آرام آشنایی با خرابی ظاهری دور موتور در روی خودرو با توجه به نقش ویژه این سنسور باید گفت که پس از EUC این سنسور قلب دوم سیستم انژکتوری به شمار می رود و خرابی آن موجب بروز عوامل زیر می شود : 1- بالا نرفتن دور موتور از یک حد خاص مثلا 3000 دور در دقیقه و یا انجام عمل CUT OFF در دوری پایین تر از 6000 دور 2- نمایش ارقام نامربوط در روی دور سنج .به عنوان مثال با روشن شدن خودرو در حالیکه عادی است عدد 3500 دور در دقیقه را نشان می دهد و با فشردن پدال گاز بجای افزایش، دور کاهش میابد.
نظرات (۳)
سیّد محمّد جعاوله
شنبه ۲۵ دی ۹۵ , ۱۸:۱۷مفید بود
ممنون.
مکاترونیک خودرو*1*
۲۶ دی ۹۵، ۰۸:۴۶بالای آسمان
شنبه ۲۵ دی ۹۵ , ۱۹:۱۳مکاترونیک خودرو*1*
۲۶ دی ۹۵، ۰۸:۴۶مجله ویترینو
يكشنبه ۲۶ دی ۹۵ , ۰۹:۰۹بهره مند شدیم ....